Mellhártya gyulladás
Megjegyzés:

A mellhártya a tüdő és a mellkas belső fala között lévő kettős hártya. A külső lemeze a mellkas falához tapad, a belső a tüdő felszínéhez. A két mellhártya lemez között néhány csepp nyálkás folyadék van. Így a tüdő és a mellkas belső fala egymáson a légzőmozgás során könnyen el tud csúszni.

A betegség lényege:

A mellhártya két lemeze gyulladásba kerül. Ilyenkor két lehetőség van: ha csak gyulladásos szálcsák rakódnak fel a hártyákra, akkor száraz mellhártya gyulladásnak nevezzük. Ha emellett még folyadék is képződik a mellhártya lemezek között akkor nedves mellhártya gyulladásról van szó.

Leggyakrabban valamilyen vírus fertőzés okozza. Tüdőgyulladás kísérője is lehet. Ilyenkor a tüdőben zajló gyulladás terjed rá a mellhártyára. Ritkábban daganatos betegség áll a háttérben. Hasi gyulladások kísérőjelensége is lehet, illetve tüdőembóliát is jelezhet. Néha tbc-s eredetű.

Tünetei:

Legfontosabb tünete a fájdalom. Ez különösen a száraz mellhártya gyulladásra jellemző. Az váltja ki, hogy a két mellhártya lemez a gyulladásos felrakódások miatt nem sima, hanem érdes lesz. A légzőmozgás közben az érdes felszínek egymáson elcsúszva nagyon fájdalmasak. Ezt a fájdalmat ?oldalszegezésnek? is nevezik, mert olyan erős, hogy szinte fél a beteg levegőt venni. A tünetek enyhülnek, amikor a mellüregben folyadék szaporodik fel, azaz a mellhártya gyulladás nedvessé válik. A két mellhártya lemez ilyenkor a köztük lévő folyadék miatt nem ér egymáshoz. Kínos tünet a köhögés. Ha a folyadék túlságosan felszaporodik, akkor romlik a légzés, a beteg fulladást panaszol.

Diagnózis megállapításának módszerei:

A beteg panaszai jellegzetesek. A mellkast meghallgatva és kopogtatva általában a mellhártya gyulladás észrevehető. A mellkas rtg vizsgálat pontosabb képet ad a folyadék mennyiségéről és az esetleges kísérőbetegségekről is informál. Ultrahang vizsgálattal is látható a mellkasi folyadék. A nagyobb diagnosztikus problémát általában a betegség okának a feltárása jelenti. Néha ez kórházi vizsgálatokat is igényelhet.

Attól függ, hogy mi okozta. A fertőzéses eredetű betegséget általában antibiotikummal kezeljük. Fájdalomcsillapítót és gyulladáscsökkentőt fájdalom esetén mindenképpen adunk. A köhögést tünetileg csillapítjuk. A légzést akadályozó mennyiségű mellkasi folyadékot le kell bocsátani.

Nyíregyháza, 1999.11.13.                          dr. Bojti István

Látogatók száma: 651628  A honlap a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium támogatásával valósult meg. salkaz.hu