Agyhártyagyulladás (meningitis)

Az agyat és a gerincvelőt borító burok gyulladása.

Kórokozók:

Leggyakrabban vírusok, vagy baktériumok okozzák. A baktériumok által okozott a súlyosabb betegség. A többféle kórokozó baktérium közül leggyakoribb a pneumococcus és a meningococcus. A pneumococcus ellen törzskönyvezett védőoltás van forgalomban évek óta. A meningococcus agyhártyagyulladás az, amelyik mostanában olyan nagy figyelmet kap a hírekben.

A meningococcus az összlakosság 5 %-ában a garatban jelen van, tehát igen ritkán okoz betegséget.

Gyakoriság:

1998-ban Magyarországon a baktériumok okozta agyhártyagyulladások száma 156 volt, ebből 26 esetben volt a meningococcus a kórokozó. A betegség hasonló arányban minden télen rendszeresen előfordul, csak korábban nem írták meg az újságok.

Kik betegednek meg leggyakrabban?

Gyermekek, főleg az 1 évnél fiatalabbak. Felnőttek közül az alkoholisták, a koponya sérülést, az orr melléküreg gyulladást elszenvedők, immunhiányos állapotban lévők, zárt közösségekben (laktanya, kollégiumok) lévők tekinthetők veszélyeztetetteknek.

Tünetek:

A láz, a fejfájás, de még a hányás is nagyon gyakori tünet mostanában, amikor a téli hurutos betegségok olyan gyakoriak. Agyhártyagyulladás gyanúja akkor merül fel, amikor ezek mellett eszméletzavar, indokolatlan izgatottság, bénulások lépnek fel. Bőr alatti vérzések a meningococcus betegségre jellemzők, súlyos állapotot jeleznek.

Diagnózis megállapításának módja:

A beteg általános állapota, jellegzetes idegrendszeri tünetek jelenléte általában hamar felkeltik az orvos gyanúját. Meg kell azonban jegyezni, hogy nagyon ritkán olyan gyorsan alakul ki súlyos állapot, hogy az első vizsgálatnál még nincsenek agyhártyagyulladás jelei, és 2-3 óra múlva a beteget már életveszélyes állapotban hozzák vissza az orvoshoz. A gerincfolyadék vizsgálata rövid idő alatt igazolja a gyanút. A kórokozó pontos kitenyésztése napokat vesz igénybe, addig a beteg már kezelésben részesül.

Minden esetben kórházi kezelés szükséges, súlyos állapotban intenzív osztályon.

Aktív immunizálást (védőoltást) csak zárt közösségekben járványveszély esetén érdemes adni. Tudni kell, hogy nem nyújt teljes védelmet, mert nem véd a meningococcusok összes típusa ellen.

Megelőző antibiotikus kezelést a családtagoknak, ápolószemélyzetnek, vagy a beteggel szoros közelségben lévőknek érdemes adni. Másoknak az antibiotikus kezelés ártalmas, mert feleslegesen tennénk ki őket a néha súlyos mellékhatásoknak.

Nyíregyháza, 2000.01.11.                          dr. Bojti István

Látogatók száma: 642877  A honlap a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium támogatásával valósult meg. salkaz.hu