Magas vérnyomás

A szervezetben az erek zárt csőrendszert alkotnak melyet vér tölt ki. Ebben a zárt rendszerben a folyadék nyomását nevezzük vérnyomásnak. Ennek értéke a szív összehúzódásának ütemében ingadozik. A 120/ 80 Hgmm érték azt jelenti, ahogy a maximális mérnyomás 120 Hgmm, és a minimális pedig 80 Hgmm. A vérnyomás normális értéke függ a személy életkorától és attól, hogy melyik érszakaszról van szó. Magas vérnyomásról, azaz ?orvosi nyelven? hypertonia betegségről akkor beszélünk, ha a nagyvérköri nagy arteriákban a vér nyomása felnőtt emberben 3 egymástól független alkalommal mérve 150/90 Hgmm felett van.

Olyan szervi elváltozást, ami magas vérnyomást okoz, csak ritkán tudunk igazolni. Ez leggyakrabban vesebetegség vagy valamilyen hormontermelési zavar lehet. A betegek 95 %-ában ilyet nem találunk, és ilyenkor öröklött tényezők, a stressz, a lelki alkat szerepe merül fel a betegség hátterében.

Tünetek:

Nagyon sok beteget tévesztett már meg az a hiedelme, hogy fejfájását, szédülését magas vérnyomás okozza. Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem. A betegség legtöbbször tünetmentes, ezeket a panaszokat nagyon sok más tényező is okozhatja. Azok a betegek, akik csak akkor vesznek be gyógyszert, amikor ?úgy érzik?, hogy magas a vérnyomásuk, súlyosan veszélyeztetik egészségüket.

Szövődmények:

Érelmeszesedést, agyvérzést, szívinfarktust, vesebetegségeket, látásromlást, érszűkületet okoz a hypertonia.

Kivizsgálás:

Mindenkit, akinek újonnan felfedezett magas vérnyomás betegsége van, meg kell vizsgálni, hogy ez nem valamilyen másik betegség tünete-e? Választ kell adni arra a kérdére is, hogy kialakult-e már a magas vérnyomsának valamilyen szövődménye? Van-e valamilyen olyan társbetegség is, ami fokozná a szövődmények kialakulásának valószínűségét? Ezeket a szempontokat a kezelés megválasztásánál figyelembe kell venni.

Először életmódi és diétás megfontolásokat kell mérlegelni. Ez a stressz kerülése, elegendő alvás, pihenés.

Emellett gyakran gyógyszerek szedése is szükséges. A gyógyszerek mindig csak tüneti hatásúak: a vérnyomást addig csökkentik, amíg le nem bomlanak a szervezetben. Ez néhány óra, maximum egy nap. A magas vérnyomás okát nem szüntetik meg, tehát ha egy doboz gyógyszertől valakinek rendeződik a vérnyomása, akkor ez nem azt jelenti, hogy meggyógyult, és már nem kell tovább szednie, hanem azt, hogy hat a gyógyszer, tehát érdemes tovább szedni. Szerencsére ma már olyan jó gyógyszerek állnak rendelkezésünkre, hogy a betegség eredményesen kezelhető.

Gondozás:

A hypertoniát csak úgy lehet kezelni, ha az orvos és a betege egymással szorosan együttműködik. Ezt a folyamatot nevezzük gondozásnak. A korszerű gondozás során a betegnek magának kell megtanulnia a vérnyomását mérni. Erről naplót kell vezetnie, az orvos ennek alapján tud javaslatot tenni a megfelelő kezelésre. Szükséges a betegnek a gyógyszerek hatását is egy bizonyos szinten megismernie, hiszen saját magának is kell néha a gyógyszerek bevételéről döntenie. Megfelelő gondozás eredménye az lehet, hogy a jól kezelt magas vérnyomás betegség mellett nem lényegesen rosszabb a beteg életkilátása, mintha egészséges lenne.

A betegség tényleges megelőzésének csak szűk lehetőségei vannak. A stresszhelyzetek sikeres megoldása, a megfelelő pihenés, egészséges táplálkozás jön szóba. Nagyon fontos viszont a betegség korai felfedezése. Ezért érdemes mindenkinek időnként a vérnyomását megmérni akkor is, ha nincs semmilyen panasza sem. Az idejében elkezdett kezelés mellett a szövődmények megelőzhetők.

Nyíregyháza, 1997.12.08.                          dr. Bojti István

Látogatók száma: 600002  A honlap a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium támogatásával valósult meg. salkaz.hu