Nyombél és gyomorfekély

A gyomor, vagy a nyombél nyálkahártyáján lévő seb. A nyombél a vékonybél kezdeti szakasza. A táplálék a gyomorból ide kerül először, majd innen vándorol a további bélszakaszokba. A nyombélfekély a gyomorfekélytől kb 10x gyakoribb.

Kész csoda, hogy nincs mindenkinek fekélybetegsége. Hiszen a nagyon erős emésztőnedvek könnyen meg tudják emészteni az ételeinket, amiknek az összetétele gyakorlatilag megegyezik saját testünk anyagával. Saját testünket, a gyomor és a nyombél falát azért nem emésztik meg ezek az emésztőnedvek, mert a bélrendszerünket ettől nagyon hatékony védekező mechanizmusok megóvják.

Fekélybetegség vagy azért jön létre, mert az emésztőnedvek mennyisége túl sok, vagy ezért, mert a velük szembeni védekezés túl gyenge. A valóságban persze legtöbbször a kettő keveréke áll fenn.

Gyakorlati szempontból fontosabb az, hogy ez a betegség az úgynevezett pszichoszomatikus betegségek csoportjába tartozik. Ez azt jelenti, hogy sok ember a pszichés terhelésre, stresszre úgy reagál, hogy valamilyen szervi megbetegedést kap- például gyakran fekélybetegséget.

Végül megemlítem, hogy a fekélybetegség fenntartásában, esetleges rossz gyógyulási hajlamában baktériumok szerepe is bizonyítható.

Szövődményei:

A fekély vérezhet, ez vérhányást, vagy véres székürítést eredményez. Az emésztett vért tartalmazó széklet szurokfekete. A fekélynél a gyomor, vagy a nyombél kilyukadhat, ami erős fájdalommal, a hasizomzat akaratlan erős megfeszülésével jár, életveszélyes állapot. Régen fennálló fekély mellett a gyomor, de főleg a nyombél olyan mértékben hegesedhet, ami az étel továbbjutását akadályozza. A gyomorfekély szövődménye a rosszindulatú elfajulás. A nyombélfekély soha nem válik rákos daganattá.

Tünetei:

Vezető tünete a gyomortáji fájdalom. A fájdalom kezdetben éhgyomorral jelentkezik, de később evés után is fellép. A ?gyomorégést? a savas gyomornedvnek a nyelőcsőbe való visszafolyása okozza. A hányás is gyakori tünet.

A szövődmények tüneteit az előző bekezdésben részben említettem.

Jellemző erre a betegségre, hogy évszakos ingadozást mutat. Gyógyulás után néhány hónappal, talán ősszel és tavasszal gyakrabban, vissza szoktak térni a panaszok.

Kivizsgálás:

A beteg jellegzetes panaszai és a has nyomásérzékenysége valószínűsítik a diagnózist. Biztosan igazolni gyomor rtg vizsgálattal, vagy ?gyomortükrözéssel? ( gastroscopia) lehet. A rtg vizsgálat már nem számít korszerűnek, lehetőleg elkerüljük. A gastroscop egy hajlékony cső, melyet a gyomorba kell vezetni, ami kellemetlenné teszi a vizsgálatot. Viszont nagy a nyeresége, mert látható a nyálkahártya, látható -ha van- a fekély, gyulladásos jelek is láthatók és lehet kis szövetmintát venni szövettani vizsgálatra vagy baktérium tenyésztés céljából. A vizsgálatot néha többször is meg kell ismételni. Különösen gyomorfekélynél fontos ez az elfajulás korai felismerése céljából.

Először is diétázni kell. Olyan ételeket szabad enni, amelyek elfogyasztásuk után nem okoznak panaszt. Ezt ki-ki saját magán hamar kiismeri.

Jó gyógyszerek állnak rendelkezésünkre. Ezek egyik csoportja a megtermelt gyomornedvet közömbösíti, a másik csoport a savtermelést csökkenti. Fontos, hogy a savközömbösítő gyógyszereket étkezések után egy-két órával kell bevenni, amikor már ürül a gyomor. Korábban felesleges, mert az étel is közömbösíti a gyomornedvet. A gyógyszerek harmadik csoportja a gyomor és nyombél nyálkahártya védekező mechanizmusait erősíti.

Újabban vannak próbálkozások a baktériumellenes gyógyszeres kezeléssel is.

A kezelés kiegészítése nagyon fontos: pihenés, nyaralás, stresszmentes környezet, gondtalanság nagyon kedvező a fekély gyógyulására. A szanatóriumok gyógyhatásának is ez a fő összetevője. Feltételezem, ha mindenki ilyen körülmények között élne, akkor talán fekélybetegség sem lenne.

Igazán hatékony módja nem áll rendelkezésre. Folyamatos gyógyszerszedés ebből a célból nem indokolt és nem is eléggé hatásos. Az említett életmódi tényezők fontosak lehetnek.

A betegség okai között említett lelki alkat, azaz az a tény, hogy valaki a stresszre testi betegséggel reagál, a beteg elhatározása révén általában nem változtatható meg.

Nyíregyháza, 1998.02.19.                          dr. Bojti István

Látogatók száma: 600007  A honlap a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium támogatásával valósult meg. salkaz.hu